Вашето послание, Добре казано!
Независимо дали сте собственик на малък квартален магазин или оглавявате голяма ритейл верига, трябва да сте наясно, че каквато и стока да продавате, независимо какви акции правите, Вашите усилия ще отидат напразно, ако посланието не е докоснало сърцата на Вашите клиенти.
Създали сте работеща ритейл формула и е определена добавената стойност за клиента, време е за оформяне на ясно послание към потенциалните клиенти. Именно това послание ще накара клиентите да Ви обърнат внимание, ще създадете предпоставки да Ви обичат, да Ви вярват и да се превърнете в част от живота им.
Тайната при формулиране на добре казано послание се крие в ясно дефинирана Марка.
Опитът ни показва, че именно тук „веригата се къса”. Нашата рецепта за успех се крие в използването на един изключително опростен и същевременно добре работещ модел за дефиниране на марка, а именно:” Brand Code” на Томас Гад*
- Продукт/полза – Каква е ползата за клиента? – опишете я, независимо колко думи използвате, а след това изберете една ключова фраза.
Пример: Полза за клиента може да бъде местоположението – „Близо до Вас”, работното време – „Работим 24 часа” и др.
- Позициониране – Защо Вашата марка е по-добра или различна от тази на Вашите конкуренти?
Пример: Нашата марка държи на Вашето здраве – създали сме специална секция със здравословни храни, подбираме натурални зеленчуци за Вас всеки ден….
Продуктите с нашата търговска марка са доказано екологични!
На всеки кръгъл час приготвяме прясно изцеден портокалов сок за Вас!
- Визия – Какво характеризира визията на марката, картинки, цветове и т.н. ? Много често за идентифициране на марка се използват картинки с усмихнати лица и ситуации със семейства – внимавайте в тяхната употреба. Често неумелото използване на много лица и усмивки води до обратен ефект – смесване с посланията на конкурентни обекти, губене на идентичност и ниска разпознаваемост. Изберете цветове, които да отразяват цялостната идея на обектите!
- Мисия – Каква е ролята на марката в обществото и обществената полза на марката? Въпреки, че основната идея при стартиране на търговска дейност е печеленето на пари, в един момент обектите се превръщат в нещо много по-голямо и значимо за обществото. Клиентите се асоциират с Вашата марка и нейната социална ангажираност ще стане и тяхна.
- Поглед към Бъдещето – Марката трябва да дефинира свое собствено бъдеще – на кой пазар иска да бъде? Помислете си за бъдещето? Как Вашата верига ше се развива успешно? А добра основа за това начинание ще получите от тенденциите в сектора в България и в международен план, потребителските нагласи и тяхната промяна.
- Ценности – С какво Вашата марка печели доверието на хората? С какво ще се превърне в приятел на Вашите клиенти?
Отговорите на тези въпроси ще дефинират ясно и недвусмислено Бранда Ви и Вие ще можете с лекота да извлечете изречението, което да накара клиентите Ви да познават и обичат Вашата марка. Ако откриете работещото изречение, Вие можете да пристъпите към неговото казване. Ето как:
Изберете прецизно каналите за комуникация с Вашите клиенти, за да получите максимален резултат при възможно най-ниска цена. Добре структурираният Бранд Код е Вашето тайно оръжие и можете да разчитате на лекота на общуване при всеки един канал за комуникация, така че бъдете креативни и не се ограничавайте единствено в общо приетите и „доказано” работещите.
Ако сте наясно с навиците на Вашите потенциални клиенти – какво четат, какво слушат, как живеят, как стигат до работните си места /с автобус или кола/, кои интернет страници отварят, по кои улици се движат, Вие ще можете да изберете верните канали. Така без разпиляване на излишни средства ще стигнете до потенциалните си потребители и те ще бъдат информирани.
Препоръчвам Ви да направите микс от канали за комуникация, като посланието и визията са идентични, независимо от изразното средство. Не подценявайте рекламата в интернет и разговорите в социалните мрежи, те са важни за лесната и директна комуникация с клиента и ще си осигурите на мига обратна връзка.
Независимо какъв микс от средства за реклама сте направили е важно да заложите контролни точки на ефективността на комуникацията. Поставете си цели на база брой посетители и вижте какво Ви е струвало привличането на всеки един. Колко от тези посетители са станали Ваши клиенти вече зависи от това, което клиентът вижда в обекта – продукти, цени, обслужване, атмосфера и т.н.
За изчисляване ефективността на комуникацията можете да използвате 2 изпитани метода – cost per thousand*и рекламен ливъридж*.
И не забравяйте: Вашето Добре казано послание ще доведе клиентите, а от Вашата ритейл концепция зависи дали ще ги задържите и дали ще ги върнете отново и отново.
*Томас Гад е изключително вдъхновяващ авторитет с повече от 20 години
опит в брандинга. Той е работил по развитието, комуникацията и реклама за
някои от най-известните компании в света, като Nokia, Scandinavian
Airlines, Procter&Gamble, Microsoft и др. Томас Гад е автор на уникалeн
4 D метод за създаване, преобразуване и поддържането на марката.
*Рекламен ливъридж* – показател измерващ съотношението между планираното
средно увеличение на продажбите и стойността на рекламната кампания. //
*Cost per Thousand (CPT)* – метод, чрез който се изчислява колко струва,
достигането на Вашето послание до 1000 души.
Статията е с автор Мая Вълчева и е публикувана в списание Прогресив през юни.2011 г.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.